F.A.Q. (veel gestelde vragen)
Vraag: Hoe zit dat met de BTW?
Antwoord: BTW (21%) wordt geheven over zuiver cosmetische operaties, zoals: facelift, kinprothese, afstaande oren, oorlelcorrectie, rimpelverbetering.
Vraag: Hoe weet je of je een deskundige dokter hebt?
Antwoord: Vraag naar de ervaring van de dokter, en vraag hoeveel operaties die gedaan heeft.
Vraag: Zijn er voorbeelden?
Antwoord: Ik werk met een computer zodat je je nieuwe neus in je eigen gezicht kan zien, Ook zijn er talloze voor- en na-foto's van cliënten.
Vraag: Wat als ik niet tevreden ben na de operatie?
Antwoord: Altijd wordt het resultaat vergeleken met de foto's voor de operatie; een goed moment om dit te doen is na een half jaar. Als er een kleinigheid is, wordt altijd gewacht tot een jaar na de operatie; vaak blijkt voor de genezing gewoon meer tijd nodig te zijn. Een nacorrectie wordt gedaan, als er zichtbaar iets niet goed is gegaan. Soms wordt dit pas na een aantal maanden duidelijk, omdat er onderhuids littekenweefsel ontstaat.
Vraag: Krijg je garantie?
Antwoord: Geen enkele dokter kan een garantie geven voor het uiteindelijke resultaat; wel kan een dokter goede service verlenen indien er zich problemen voordoen.
Vraag: Kan ik met een advocaat iets bereiken als ik ontevreden blijf?
Antwoord: In de geneeskunde heeft de dokter een zogenaamde inspanningsverplichting, en geen resultaat-verplichting. Het is in de praktijk dan ook een moeizame weg om juridisch te bewijzen dat de dokter niet goed gehandeld heeft.
Vraag: Betaalt de verzekering?
Antwoord: De verzekering vergoedt uitsluitend zogenaamde functionele operaties, en nooit cosmetische ingrepen. Bij de neus betekent dit dat er een ademhalingsprobleem moet zijn.
Vraag: Waarom zijn sommige klinieken duurder dan anderen?
Antwoord: Dit hangt af van de totale kosten die een kliniek heeft: een kasteel is duurder dan een klein gebouw.